Zlatan och Volvo - Framgångssagan
Det var nog ganska få av oss som missade Volvo Cars reklamfilm med fotbollsprofilen Zlatan Ibrahimovic. Reklamfilmen spreds minst sagt som en löpeld över hela Sverige, och till och med världen. Men vad hände sen? Vad blev effekten av reklamfilmen? Vi blickar tillbaka bland pressmeddelanden, försäljningsrapporter och artiklar i media.
En lyckoträff på flera plan
Den 25 januari 2014 släpptes reklamfilmen med Zlatan hos utvalda Volvo-återförsäljare, TV4 samt på Volvocars.se och i sociala medier. Detta blev startskottet för något jag inte ens tror Volvo själva kunnat drömma om.
Timingen för kampanjen var perfekt: OS i Sotji, Zlatans popularitet och en positiv utveckling på bilmarknaden. Filmen spreds omedelbart och blev snabbt en favorit i de svenska hushållen. För att inte tala om den nya versionen av nationalsången, skapad av Max Martin, som hörs genom filmen och som senare lades upp på både Spotify och Itunes. Den nya versionen blev till och med så populär under en period att den knep förstaplatsen på Digilistan, en lista över Sveriges mest nedladdade låtar.
När jag läser igenom tidigare pressmeddelanden från Volvo som relaterar till kampanjen med Zlatan, blir det mer och mer uppenbart vilken lyckoträff samarbetet skulle bli. Även om hela projektet verkar ha varit väldigt genomtänkt och intelligent uppbyggt, så har jag svårt att tro att Volvo själva anade den framgång de faktiskt fick. Ett litet bevis på detta får jag när jag ser lite statistik kring kampanjens direkta effekter i kombination med vilka uppsatta mål Volvo hade.
Några exempel
- Försäljningen av Volvo XC70 låg 269 % över mål de fyra första kampanjveckorna.
- Trafiken till Volvocars.se ökade med 146 % (målet var 35 %).
- Andelen personer som ”byggde” sin bil på Volvos bilkonfigurator ökade med 146 % (målet var 35 %).
- 26 timmar efter kampanjstarten var antalet visningar på Youtube över 1 miljon och hade över 100 000 delningar (idag har filmen visats över 5,4 miljoner gånger på Youtube).
De långtgående effekterna är lite svårare att mäta, men kampanjen har utan tvekan varit lyckad för Volvo. Huruvida den varit kostnadseffektiv är svårt att analysera. Det är så klart ingen tvekan om att kampanjen har kostat.
Om vi tittar på hur det gick för Volvo under 2014 i sin helhet, så har Volvo Cars Sverige gjort toppresultat och det är ingen tvekan om att kampanjen har gjort sin del. Volvo fortsätter vara marknadsledare med en marknadsandel på 20,23 procent. En ökning med 14 % jämför med 2013.
Det är därför inte konstigt att konceptet ”Made by Sweden” fortsätter med ett nytt ansikte senare under samma år. Volvo fortsätter även under 2015 med liknande kampanjer och reklamfilmer. Men har Volvo lyckats återskapa fenomenet med Zlatankampanjen?
Konceptet fortsätter med nya ansikten
Artisten Robyn blev nästa ansikte som kunde ses i Volvos fortsatta satsning på kampanjtemat ”Made by Sweden”. Den här gången låg fokus på Volvos miljöbilar. Denna kampanj fick dock lite bassning av Konsumentverket som säger att Volvo var lite för oprecisa och vaga i sina miljöargument, vilket många nyhetssajter och tidningar inte var sena med att berätta för sina läsare.
Tidigare i år lanserades ytterligare en kampanj under temat ”Made by Sweden”, nu med flera nya ansikten i filmen ”Vintersaga”. Den här gången med Jason ”Timbuktu” Diakité, Börje Salming, Emma Green och Carin Rodebjer, där Oskar Linnros och Amanda Bergman gör en ny version av låten ”Vintersaga” från 1984. Återigen andas kampanjen svenskt vemod och framhäver tuffa svenska vinterförhållanden. Volvo försöker verkligen lyfta fram att bilarna är framtagna för att klara vårt ”tuffa” klimat.
Inte helt oväntat så är inte den senaste filmen i närheten av den succé på internet som filmen med Zlatan. Om vi tittar på antalet visningar de haft på Youtube ser vi att filmen med Robyn i skrivandets stund har haft cirka 450 000 visningar. Filmen med nytolkningen av Vintersaga har haft cirka 720 000 visningar. Med det sagt behöver det inte betyda ett misslyckande. Jag tror att projektet med Zlatan var ett medialt och marknadsmässigt genidrag som kommer vara oerhört svårt att nå upp till igen. Frågan är hur länge Volvo kan spinna vidare på succén. Det får framtiden utvisa.
Jacob Hermansson
Inköps- och Logistikchef, Formac AB
Källor
Volvo - pressmeddelande 140125
Volvo - pressmeddelande 140203
Volvo - pressmeddelande 140210
Volvo - pressmeddelande 140424
Volvo - pressmeddelande 141016
Volvo - pressmeddelande 150102
Volvo - pressmeddelande 150116
Volvo - pressmeddelande 150202
SvD - artikel 140519