Vad är viktigt när vi köper begagnad bil?
De flesta av oss köper begagnade bilar flera gånger under våra liv. Frågan är vad som är viktigt och om män och kvinnor har olika prioriteringar vid val av bil? Att det finns skillnader mellan könen visar en ny Sifo-undersökning från bilauktionsföretaget KVD.
Undersökningen visar att män och kvinnor tenderar att ha olika preferenser när det gäller bilköp. För män är exempelvis bilmärke en prioritering, medan säkerhet är en viktig faktor för kvinnor. Men en siffra som sticker ut i undersökningen är hur viktig färgen på bilen är. Och hur är det egentligen med myten om att kvinnor köper bil efter färg?
Enligt undersökningen är bilens färg minst viktig för båda könen, men det är dubbelt så många män som kvinnor som prioriterar den. Kvinnorna tenderar att prioritera säkerheten, att bilen genomgått besiktning och bilens bränsleförbrukning i större utsträckning än männen.
För männen är bilmärket, priset och bilens funktioner viktigt. För båda könen är priset viktigast och minst viktigt är bilens färg.
- Trots att allt fler kvinnor intresserar sig för bilar går det fortfarande att urskilja klassiska könsskillnader. Den motorintresserade mannen intresserar sig för bilmärken och teknik medan kvinnor ser till andra faktorer som säkerhet. Däremot visar undersökningen att myten att kvinnor väljer bil efter färg inte stämmer, kommenterar KVDs vd Ulrika Drotz Molin.
Fler skillnader
I en sammanställning som bilpriser.se gjorde av statistik från statistikföretaget Vroom på 171 411 säljtillfällen under 2014, kan vi se fler skillnader mellan män och kvinnor när det gäller priser och val av fabrikat.
- 67 procent av köpen av begagnade bilar gjordes av män under 2014
- Männens bilar var i genomsnitt 6 700 SEK dyrare än de köp kvinnorna gjorde.
- Störst skillnader i pris mellan män och kvinnor fanns i Norrlandslänen.
- Snittpriset för alla begagnade bilar som såldes till kvinnor var 75 732 SEK, vilket kan jämföras med de 82 459 SEK som männens bilar kostade i snitt.
De fabrikat som kvinnor tenderade att vara överrepresenterade i var Dacia, Fiat, Kia och Mini. Männen dominerade dock köpen av sportbilar och terrängfordon, som exempelvis Porsche och Land Rover.
Om sifo-undersökningen
Undersökningen genomfördes via e-post av Sifo på uppdrag av KVD. Den genomfördes mellan den 8 och 14 januari 2015 och totalt svarade 2 323 respondenter som fick ange de tre viktigaste faktorerna vid begagnade bilköp.
Om statistiksammanställningen
Statistiken baseras på data från statistikföretaget Vroom. KVDs värderingsbolag bilpriser.se har sammanställt data från 171 411 försäljningar mellan privatpersoner under 2014 av begagnade bilar som är noll till tio år gamla.
Jacob Hermansson
Inköps- och Logistikchef, Formac AB
Källa