Undersökning visar ökat intresse för MC

Undersökning visar ökat intresse för MC

I samband med MC-mässan i Göteborg 28-31 januari 2016 presenterade Svedea sin stora undersökning MC-kollen 2016. I undersökningen har närmare 8 000 mc-åkare svarat på frågor om beteende, trender, säkerhet och trafikmiljö. 70 procent av respondenterna är i åldern 40-69 år och lika stor andel har haft MC-kort i mer än 10 år. Fler än 90 procent av personerna i undersökningen är män.

Ökat användande

I jämförelse med den tidigare undersökningen från 2013 har andelen som kör mer än 500 mil per år ökat från 31 till 38 procent och andelen som svarar att de ofta tar motorcykeln till jobbet ökat från 13 till 19 procent. På frågan om införandet av trängselskatt har påverkat hur man tar sig till jobbet så är det 16 procent av de som bor i områden där vägtullar förekommer som uppger att de mer ofta väljer MC istället för bil.

- Det är en erfaren grupp mc-åkare som svarat i år precis som när vi genomförde MC-kollen 2013. Att det är så många fler som kör riktigt mycket och som ofta tar hojen till jobbet tolkar vi som en tydlig beteendeförändring, säger Olle Molin, produktchef för mc-försäkring hos Svedea.

Statistik från Moped och Motorcykelhandlarnas Riksförbund (McRF) visar på 9 424 nyregistrerade motorcyklar under 2015 vilket är en ökning med 14,4 procent från föregående år. Branschen tror på fortsatt tillväxt mot vad man bedömer som en normal marknad med cirka 12 000 nyregistrerade MC per år. I undersökningen uppger drygt 4 procent att de kommer att köpa en ny mc under det kommande året.

- Vi bedömer att svarsunderlaget är representativt för hela mc-kollektivet. Omräknat för samtliga ca 265 000 registrerade mc-ägare så pekar undersökningen på att ca 10 600 mc-ägare avser att köpa ny hoj nästa år. Om prognosen stämmer kan vi se fram emot fler hojar på vägarna vilket är mycket glädjande, säger Olle Molin.

 

Källa
Pressmeddelande

Logga in på ditt konto


Inget konto? Skapa ett här

Favoriter

    Det finns inga favoriter i din lista.

    Varukorg

    Töm varukorgen
    Varukorgen är tom