Peak Car - hur påverkar det oss?
Begreppet Peak Car är ett hett ämne i samhällsdebatter kring bilens framtid. Intresset för att ta körkort och köra bil sjunker och förklaringar till detta kan bland annat vara lågkonjunktur, urbanisering och nya värderingar.
Men vad betyder begreppet egentligen? Peak Car är en hypotes om att den genomsnittliga körsträckan per bil minskar. Men hur är det, har bilanvändandet peakat i Sverige, och är vi nu på väg mot färre bilar på vägarna och tomma parkeringshus?
En sak är säkert. Att sia om bilanvändandet i framtiden är otroligt svårt. Och det finns en verklig risk med att basera några beslut på vad som sägs i debatterna. Oavsett om det gäller stora perspektiv som samhällsplanering, eller marknadsplaner för oss inom branschen. Faktorerna som måste tas med i beräkningen är många och måste oftast ställas mot varandra för att få en korrekt bild. Det är också därför vi ser debatter inom ämnet. För hade det varit tydligt hade det inte funnits en debatt.
För mig påminner debatten kring Peak Car i Sverige om politiska debatter. Varje parti presenterar sin egen statistik som antingen bevisar eller motbevisar ett påstående. För den som lyssnar är det viktigt att vara kritisk, oavsett parti.
Det vi vet är att 2014 var ett bra år för bilmarknaden och ett bra år för Formac.
Nyregistreringar ökade med 13 procent
2014 var det sjunde bästa året för personbilar i Sverige enligt Bil Sweden, som påbörjade sina mätningar 1946. Antalet nyregistrerade bilar landade på 304 000 st, en ökning med 13 procent jämfört med 2013. Förutsättningarna för en fortsatt bra bilmarknad 2015 är goda enligt Bil Swedens prognos. Ökade disponibla inkomster, nollränta, låg inflation, hushållens finansiella förmögenhet och stabilt konsumentförtroende är några av de faktorer som tros kunna påverka nybilsförsäljningen 2015 positivt.
- Vi tror på en fortsatt stark bilmarknad i år och vår prognos är 290 000 person- bilar. Genomsnittet för de senaste tio åren är 278 000 bilar, så 290 000 bilar är en mycket bra siffra. Om prognosen slår in blir 2015 det tionde bästa året någonsin, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Detta i sig självt är ingen grund att basera påståendet om Peak Car kring, även om det är frestande. För så som läget varit under 2014, och förväntas bli under 2015, känns framtiden ljus.
Vad Trafikverket och KTH säger om Peak Car
Trafikverket driver tillsammans med KTH ett forskningsprojekt kring teorin om att bilismen vänder neråt efter decennier av ökning, det vill säga Peak Car-fenomenet. Än så länge har man inte sett några starka belägg för att vi har nått Peak Car i Sverige.
- Vår bedömning är att bilismen kommer fortsätta att öka de närmaste 40 åren. Den bedömningen gör vi utifrån långtidsprognoser som pekar på befolkningstillväxt och ekonomisk tillväxt, säger Stefan Engdahl, samhällsdirektör på Trafikverket.
Trafikverket fortsätter med att säga att det historiskt sett funnits ett mycket starkt samband mellan ekonomisk tillväxt och ökad bilism, något vi på Formac är beredda att hålla med om när vi ser tillbaka på våra 30 år i branschen.
Vad Bil Sweden säger om Peak Car
I juli 2014 släppte Bil Sweden foldern Fakta och myter om ”Peak Car” där man granskar några av de påståenden som nämns i debatten kring Peak Car.
Exempelvis att bilresandet minskar, att antalet bilar minskar, att beroendet av bilar minskar eller att urbaniseringen minskar behovet av att planera för biltrafik. Bil Sweden presenterar intressanta svar på dessa påstående som grundar sig i statistik från bland annat Statistiska centralbyrån (SCB).
Slutsatsen, och budskapet jag tar med mig från texten stämmer med mina egna tankar kring Peak Car. Det finns en risk för verkliga samhällsproblem om vi planerar samhället utan att skapa en plats för bilen. Däremot så gäller det att finna smarta lösningar för de krav som urbaniseringen ställer. Både vad gäller mobilitet och plats.
En annan aspekt som i princip är omöjlig att ta med i beräkningarna är bilens utveckling i sig själv. Det är, som Bil Sweden säger, högst sannolikt att vi går mot helt utsläppsfria, mycket tystare och ännu säkrare bilar. Detta, i kombination med bra stadsplanering och ekonomisk tillväxt, kommer sannolikt ha en påverkan på om vi väljer att ta bilen till och från jobbet, eller väljer kollektivtrafik.
Anna Persson
VD, Formac AB
Källor