Hur nära är vi den förarlösa bilen?
Jag tror att de flesta skulle hålla med om att bara tanken på att åka i en bil som helt själv gasar, bromsar och styr, känns väldigt underlig. För att inte tala om futuristiskt. Men hur långt ifrån den förarlösa bilen är vi egentligen? Två år (2017) enligt både Volvo och Google.
Drive me - världsunikt svenskt pilotprojekt
I december 2013 släpptes ett pressmeddelande från Volvo Car Group som handlade om projektet ”Drive me – självkörande bilar för hållbar mobilitet”. Ett gemensamt initiativ av Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad. Syftet med projektet är att studera samhällsfördelarna med autonom körning och att Sverige och Volvo Cars ska bli ledande inom hållbar mobilitet. Dessutom stöds projektet av den svenska regeringen.
- Både vi på Volvo och den svenska regeringen ser autonoma fordon som en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken. Det här pilotprojektet kommer att ta oss ett steg mot målet, säger Håkan Samuelsson, VD vid Volvo Car Group.
Han tillägger:
- Vi får en inblick i de tekniska utmaningarna samtidigt som vi får värdefull feedback från riktiga kunder som kör i vardagstrafik på allmän väg.
Projektet påbörjades 2014 med kundundersökningar, teknikutveckling och utveckling av användargränssnitt och molntjänster. Planen var att släppa lös 100 stycken Volvobilar på Göteborgs gator.
- Målet är att den självkörande bilen ska kunna hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand. Detta gäller även att kunna lämna trafikflödet på ett säkert sätt om föraren av någon anledning är oförmögen att återta kontrollen över fordonet, förklarar Erik Coelingh, teknisk specialist på Volvo Car Group.
I april 2014 släppte Volvo Car Group ett nytt pressmeddelande där man berättar att de första bilarna nu är ute och rullar.
- Provbilarna kan nu helt själva hantera filföljning, hastighetsanpassning och anslutande trafik. Detta är ett viktigt steg mot vårt mål att de slutgiltiga ”Drive Me”-bilarna ska kunna köra hela teststräckan i det självkörande läget. Den nya tekniken, som också kallas Autopilot, kommer att göra det möjligt för föraren att överlämna själva körandet till fordonet, som tar hand om alla körfunktioner, säger Erik Coelingh.
Google vill inte vara sämre
2012 ska Googles grundare Sergey Brin, enligt en artikel på Cnet.com, ha sagt att allmänheten kommer att kunna sitta i en förarlös bil inom fem år. Google, som under flera år experimenterat med förarlösa bilar, presenterade 2014 en ny prototyp av sin bil. Bilen var helt utan ratt och pedaler. I december samma år visade Google upp en fullt funktionell prototyp av samma bil, och planen är att testa den under början av 2015 i San Francisco.
Det kommer minst sagt bli spännande att följa utvecklingen de kommande åren. Att tekniken kommer att utvecklas så pass mycket så att den självkörande bilen blir verklighet har jag inga tvivel om. Däremot så är frågorna kring exempelvis ansvar, försäkring och körkort minst sagt komplexa att lösa ur ett juridiskt perspektiv.
Anna Lindberg
Produktionschef, Formac AB
Källor
Cnet - Google's Sergey Brin: You'll ride in robot cars within 5 years
Re/code - Google's New Self-Driving Car Ditches the Steering Wheel
San Jose Mercury News - Google´s ’goofy’ new self-driving car a sign of things to come