Hallå där, Peter Häggström
Formac har i många år bedrivit försäljning i vårt grannland Finland. På den tiden sköttes de flesta affärer på distans från vårt huvudkontor i Sverige och via besök då landsansvarig säljare några gånger per år åkte över för att träffa kunder och partners. I takt med att en allt större framgång nåddes med våra produkter blev det till slut nödvändigt att etablera sig med personal och lokaler för att möta den ökande efterfrågan. Kontorslokaler inreddes och personal rekryterades. Sedan dess har Formac växt ytterligare i Finland och har idag en position som en av de ledande aktörerna.
Vi haffade vår man på plats, Peter Häggström, Key Account Manager Finland, för att ställa några frågor om hans bakgrund, rollen på Formac, utmaningar och framtiden.
Berätta kort om din bakgrund och din roll på Formac
Jag vågar nog påstå att jag är född till att arbeta med försäljning. Under hela mitt yrkesliv har jag arbetat med försäljning inom en rad olika branscher. Både med försäljning direkt till konsument och till företag. Jag är högt motiverad av hela försäljningsprocessen och att ge mina kunder en bättre personlig service i alla steg och en fantastisk helhetsupplevelse.
På Formac har jag arbetat sedan våren 2018 och ansvarar för vår försäljning på den finska marknaden. En marknad där Formac är i en kraftig tillväxtfas. Mer konkret så arbetar jag med att ta hand om våra befintliga kundrelationer samt skapa nya.
Våra kunder består primärt av verksamheter i olika storlekar inom bilbranschen. Jag arbetar mycket med stora bilkedjor, importörer och PDI:er med högt ställda krav på leveranssäkerhet där jag har ett stort ansvar att försäkra varje steg i processen så att allt löper smärtfritt.
Jag använder mig av samma processtänkande och ställer samma krav på mig själv när det kommer till de mindre verksamheterna så att samma service och kvalitet upprätthålls.
Oavsett storleken på kunden, krävs det att vi ständigt tillsammans med våra kunder utvecklar produkter och sortiment så att det motsvarar kundernas behov.
Vad är det mest utmanande och utvecklande med ditt jobb?
Det mest utvecklande är den tillväxtfas som Formac är i just nu i Finland, kombinerat med att bära huvudansvaret för den finska marknaden. Att sköta kundrelationer på bästa möjliga sätt och samtidigt utveckla vår strategi, marknadsföring och rutiner. Mitt arbete blir mycket mångsidigt, intressant och extremt lärorikt.
Det som är utmanande är den försiktighet jag kan se hos kunder ibland. En försiktighet att motta vår service, förslag på rutiner och bättre lösningar. Men vår konsultation är kostnadsfri, och i ett samarbete med Formac så strävar vi alltid efter att kunderna fullt ska kunna koncentrera sig på sin egen verksamhet och låta Formac bistå med den expertis vi besitter.
Vilka är de vanligaste utmaningarna du ser ute hos bilhandlare och verkstäder?
Det jag ofta kan se ute hos våra kunder är, rent krasst, outvecklade inköpsprocesser. Man har i regel för många leverantörer, vilket i längden gör det ineffektivt och dyrt. Här försöker jag arbeta för att uppnå ett kundförhållande med förtroende och tätt samarbete för att tillsammans hitta de bästa helhetslösningarna.
Sedan är bilbranschen som helhet konkurrensutsatt, och mycket fokus för kunden går till att synas. Och det är det som vi på Formac är bra på, vi har produkter och lösningar som underlättar kundens verksamhet samt ger dem effektivare marknadssynlighet. Det är också viktigt att komma ihåg att Formac har stora tillverkningsmöjligheter, vilket innebär att om vi inte skulle ha någon färdig lösning för ett specifikt behov idag så betyder det att vi skulle kunna ha det imorgon. Vi har en otroligt flexibel tillverkningsprocess till förfogande.
Om du fick belysa något kring Formac som de flesta inte känner till, vad skulle det vara?
På den finska marknaden så skulle jag nog vilja nämna skylthållaren och reklamlisten. De flesta nya bilar som kommer till Finland får Formacs registreringsskylthållare på sig från början. För bilhandlare innebär detta att det blir extremt lätt och kostnadseffektivt att sätta dit sin egen reklamlist på hållaren utan att behöva ta till skruvmejseln.
Dessutom är både hållaren och listen producerad i närheten (Sverige), och av återvunnet material.
Om du blickar framåt 5 år, hur ser branschen ut då tror du?
Det är mycket intressant att följa den utveckling vi redan har nu, men det är svårt att säga exakt hur det ser ut om 5 år. Själv tror jag inte själva fordonen i sig kommer att förändra sig drastiskt, men mycket kommer att ske i den utveckling vi redan nu är inne i gällande drivmedel. Detta kommer i sig att föra med sig stora förändringar för branschen och speciellt för verkstäder.
På Formac arbetar vi konstant med utveckling och är mycket flexibla på att anpassa oss till nya behov. Vi bevakar löpande branschen och agerar snabbt när nya behov uppstår.