Hallå där, Mathias Lindström
Mathias Lindström, Key account manager på Formac, svarar på frågor om sin roll på Formac, utmaningar och bilbranschens framtid.
Berätta kort om din bakgrund och din roll på Formac
Under de senaste 10 åren så är det försäljning jag har arbetat med primärt, och då mestadels ute på fältet direkt hos kunderna. Som Key account manager på Formac har jag ansvar för de kunder med ett lite större volymbehov, vilket hos oss ofta är de kunder som har flera anläggningar. Tillsammans försöker vi att hitta så bra och effektiva lösningar som möjligt för dem. Men kanske ännu viktigare, så lyssnar jag väldigt mycket på vad man behöver och efterfrågar.
Jag ser sedan till att vi från vår sida kan möta detta genom att rätt sortiment finns tillgängligt för dem på ett så smidigt och enkelt sätt som möjligt. Detta kan ta olika form från kund till kund, men ett klassiskt exempel är att vi lagerhåller kundens färdigtryckta artiklar hos oss (avrop) och där kunden via Formacs nätbutik enkelt kan beställa hem påfyllnad. Det är just den här typen av flexibilitet som jag tycker gör oss så starka.
När man kokar ner allting så är det långsiktiga relationer som är mitt mål. Relationer som gynnar båda parter.
Vad är det mest utmanande och utvecklande med ditt jobb?
Det mest utmanande är helt klart att få tiden att räcka till och att ta sig till kunderna. Det blir mycket bilkörning kan man lugnt säga. När det gäller vad som är utvecklande med mitt jobb så är det att få vara med från början när en ny produkt eller lösning tas fram specifikt för kunden.
Att få hjälpa kunden att hitta det där lilla extra som de efterfrågar eller saknar, och lösa det på ett smidigt sätt tillsammans.
Vilka är de vanligaste utmaningarna du ser ute hos bilhandlare och verkstäder?
Av det jag hör så handlar det generellt om att hitta så smidiga inköpsvägar som möjligt. Gärna där så mycket som möjligt finns samlat hos en stark leverantör som håller det som lovats och levererar snabbt. Någon man kan lita på.
Om du fick belysa något kring Formac som det flesta inte känner till, vad skulle det vara?
När folk tänker på Formac så tänker de oftast på reklamlister och registreringsskylthållare. Vilket inte är så konstigt med tanke på att det var så Formac började för över 30 år sedan.
Men Formac har utvecklats extremt mycket sedan dess och idag är vi väldigt stora på exempelvis dekaler och skurna texter, nyckelringar, isskrapor och flera andra profilprodukter. Vår önskan är att kunden ska se Formac som en långsiktig samarbetspartner. Någon som man kan bolla sina idéer med och där vi tillsammans hittar en lösning. Ingenting är profilomöjligt, som vi brukar säga.
Om du blickar framåt 5 år, hur ser branschen ut då tror du?
Mycket spännande fråga, men också svår att svara på. Jag tror dock att det kommer hända mycket kring bränslefrågan, vilket också kommer att föra med sig otroligt mycket som påverkar alla i bilbranschen. Idag pratas det väldigt mycket om el- och hybridbilar, och hur elnätet kommer att behöva anpassas för att dessa bilar på sikt ska kunna användas effektiv i Sverige.
Men det jag personligen funderar över är hur morgondagens verkstäder kommer att se ut när majoriteten av bilarna är el- eller hybridbilar. Det kanske inte går så snabbt som 5 år, men jag tror det är dit vi är på väg. Det pratas om att verkstäder, så som vi ser på dem idag, kommer att förändras och att ”traditionella” verkstäder kommer att minska i antal. Jag hör ofta det klassiska uttalandet att mekaniker kommer att ersättas av IT-tekniker.
Men det behöver inte bli så. Jag kan se framför mig att det blir en ganska sömlös övergång där vi landar i något som liknar det vi har idag, med skillnaden att man har bredare kompetens och större verktygslåda på verkstan.
Men det förutsätter också att verkstäderna är beredda på detta och anpassar sig. Avgörande är också hur biltillverkarna hanterar övergången, exempelvis om verkstäder behöver auktorisera sig och hur smidig den processen är.