Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

Fordonsindustrin genomgår en förvandling som kännetecknas av stora tekniska framsteg. I synnerhet ställer digitalisering och förändrade kundbehov och beteenden nya krav på bilhandeln. Onlinehandeln växer och bilhandlare måste arbeta med en digital strategi för att förbli konkurrenskraftiga. Ett nätverk av olika medier som digitala bilbörser, traditionell distribution och eventmarknadsföring kan öppna dörren till en helt ny relation mellan köparen och säljaren. Nyckelord är digitalisering, e-mobilitet, big data och de nya distributionsstrukturerna. Vad betyder detta för fordonshandeln? Vilka villkor behövs för att säkerställa en lönsam verksamhet även i framtiden? Hur kan digitalisering generera nya framgångsrika affärsmodeller?

Geografiskt utrymme och digitalisering är på väg att flätas ihop på ett nytt sätt. Vad kan vara mer uppenbart än att kombinera både områden för att presentera och därmed synliggöra digitaliseringsvärlden ur ett nytt perspektiv? Digital skyltning utgör endast ett, om än viktigt element som kan användas för att skapa sambandet mellan bilköp och informationsutbyte i vårt allt mer digitaliserade samhälle. Men vilka är problemen? För det mesta är det klassiska argument som att det kostar tid och pengar och att de nödvändiga resurserna saknas. Inlärandet belastar kärnverksamheten och de ibland många tekniska kraven begränsar handlingsförmågan. Det upplevs som komplicerat helt enkelt.

Vid första anblicken förståeliga argument. Naturligtvis är kostnaderna för digital skyltning, såväl som dess installation och den tillhörande inlärningsprocessen mer omfattande än för klassisk reklammedia som Rollups, ljusskyltar och affischer. Men tittar vi på de tydliga fördelarna som digital skyltning innebär så möjliggör digitala skärmar en större variation av innehållet. Video och animationer genererar en större uppmärksamhet än ett statiskt reklammeddelande. Det väcker känslor och ökar därmed intresset hos en potentiell köpare. Dessutom kan digitala skärmar förmedla komplexa produkter på ett enkelt sätt, till exempel genom animerade presentation av bilmodeller och dessa specifika egenskaper.

Digitala medier sparar långsiktig tid, eftersom det bara tar några minuter att anpassa sina budskap till en förändrad situation. Således är placeringen av reklaminformationen flexibel och ett tidskrävande och ofta kostsamma utbyten är därmed onödigt. Ett aktuellt exempel är det globala bytet av 70 000 logotyper i anslutning till lanseringen av den nya VW-profilen. Med fortskridande digitalisering kommer liknande jätteprojekt i framtiden att genomföras effektivare, snabbare och därmed också betydlig billigare. På samma sätt är anpassning till nya modeller, priser och finansieringsförslag möjliga när som helst och med omedelbara resultat.

Det är ett faktum att digitalisering sparar utrymme. Å ena sidan använder digitala reklammedier färre annonsutrymmen för att förmedla ett obegränsat antal reklambudskap. Å andra sidan ökas antalet möjliga fordonserbjudanden. Ingen säljare har plats för 10 000 bilar i sitt showroom. På webbsidan är det dock inget problem. Därmed är vi inne i den sista och kanske viktigaste fördelen med digitaliseringen - möjligheten att ansluta kundens digitala informationssökning till det klassiska försäljningssamtalet. Nyckelbegrepp är interaktiva försäljningslösningar. Köparen informerar sig i allt högre grad på nätet om det önskade fordonet, ofta innan de ens har satt en fot in i bilhallen. Här skapar digitala skärmar gränssnittet till andra försäljningskanaler, till exempel bilbörsar och tillverkarnas webbplatser. Kunderna kan visualisera sina önskemål på begäran i utställningslokalen och få direkta svar på frågor om fordonets extrafunktioner, speciella önskemål och individuell utrustning. Fördelen är uppenbar – kunden får direkt feedback som ofta resulterar i en ökad försäljning, utan att använda broschyrer och annat försäljningsmaterial.

Digitalisering kan fullständigt förändra dagens strukturer inom fordonshandeln. Med den ökande förflyttning av bilförsäljning till internet kommer förhållandena mellan tillverkare och återförsäljare att förändras för alltid. Digital skyltning i ett showroom eller bilhall ger ett viktigt bidrag till att hålla jämna steg med förändrade marknadsförhållanden. Transformationsprocessen är redan i full gång och effekterna märks redan. En sak är säker, digital skyltning kommer att spela en viktig roll i denna process.

Digitala displayer +

Logga in på ditt konto


Inget konto? Skapa ett här

Favoriter

    Det finns inga favoriter i din lista.

    Varukorg

    Töm varukorgen
    Varukorgen är tom