Andelen vinterdäck på sommaren fortsätter öka
För tio år sedan startades Däckrazzia, ett samarbete mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen, med syftet att öka däckkunskapen hos det svenska folket. Bland annat mönsterdjupets och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön samt om energimärkningen av däck.
Under årets undersökning framgår det att andelen bilister med slitna däck (3mm eller mindre mönsterdjup) minskat till var fjärde bil, jämfört med var tredje bil för 10 år sedan. Andelen bilar som hade olagligt mönsterdjup, det vill säga mindre än 1,6 mm, har också minskat under årets undersökning jämfört med för 10 år sedan.
Däremot visar mätningarna en fortsatt ökning av andelen bilar med dubbfria vinterdäck på sommaren. Av 721 testade fordon, mellan perioden 31 augusti till 4 september i år, körde 5,3 procent med vinterdäck. Under mätningarna 2009 körde 2,6 procent med vinterdäck.
– Däcken har blivit bättre sedan den breda samverkan i däckrazziorna startade för tio år sedan, men det är oroande att se att fler väljer att köra på dubbfria vinterdäck även på sommaren, säger Anna Rönnle, NTF.
Dubbfria vinterdäck är anpassade för vinterförhållanden. De har mönster och en gummiblandning som är ämnade för när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dessa däck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid undanmanövrar.
15 – 20 procent längre bromssträcka
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, släppte i år rapporten ”Jämförelse av vinter- och sommardäck på barmark sommartid”. I undersökningen jämfördes fem sommardäck med fem odubbade vinterdäck av nordisk typ. Bromssträckan på torr asfalt var under testet cirka 15 procent längre för vinterdäcken jämfört med sommardäcken. På våt asfalt var bromssträckan cirka 20 procent längre, oavsett hastighet före inbromsning.
Vid undanmanövertestet med dubbelt körfältsbyte på våt asfalt framgick det att sommardäcken klarade en maximal hastighet på cirka 83 km/h, jämfört med 72 km/h för de odubbade vinterdäcken. Det vill säga att sommardäcken hade 15 procent bättre prestanda.
Jacob Hermansson
Inköps- och Logistikchef, Formac AB
Källor
Pressmeddelande
Studie